nauka prawo jazdy kat b warszawa radarowa

poniedziałek, 24 sierpnia 2015

Nowe kryteria egzaminacyjne Eco Driving czyli eko jazda oraz hamowanie silnikiem.

     


Jazda ekonomiczna eko jazda

Wielu użytkowników aut na całym świecie nadal nie wie, że w trosce o środowisko oraz poprawę bezpieczeństwa własnego i innych na drodze, powinni dostosować technikę i taktykę jazdy do nowych możliwości swoich samochodów oraz coraz trudniejszych warunków na drogach.
Eco Driving jako zespół zachowań kierowców, to przede wszystkim bezpieczna jazda, przyjazna środowisku oraz twojej kieszeni. To taki sposób kierowania pojazdem z silnikiem spalinowym, który gwarantuje nie tylko oszczędności paliwa rzędu 10-20% i zmniejszenie emisji spalin, ale także oszczędności w wydatkach na wolniej zużywające się podzespoły pojazdu (zwłaszcza elementy układu hamulcowego i opon).
Bardzo ważne jest także zmniejszenie ryzyka wypadku, dzięki mniej agresywnej i bardziej przewidującej jeździe. Dlatego styl ten jest szczególnie wskazany w warunkach miejskich, gdyż pozwala uzyskać większy komfort oraz bezpieczeństwo jazdy.
    Do najważniejszych zasad eco - jazdy należą:
  1. Uruchamiając pojazd nie naciskaj pedału przyspieszenia nowoczesne silniki z wtryskiem mają już ustawioną odpowiednią wielkość obrotów potrzebną do utrzymania pracy silnika.
  2. Ruszaj od razu. Nie rozgrzewaj silnika na postoju.
  3. Podczas stopniowego przyspieszenia powinniśmy zmieniać biegi możliwie szybko aż do najwyższego. Nie koncentruj się tylko na obrotomierzu ! Słuchaj pracy silnika.
  4. Włączaj wyższy bieg najpóźniej po osiągnięciu 2500 obr./min w silniku benzynowym lub 2000 obr./min w silniku Diesla.
  5. Przyspieszaj - jeśli warunki drogowe na to pozwalają - dynamicznie, wciskając pedał gazu do około 50%-70% zakresu jego głębokości. Wciskanie pedału przyspieszenia do jego maksymalnej wartości będzie odczytywany przez sterujący system elektroniczny jako wskazówka do bardziej wymagającej jazdy co oznacza zwiększone zużycie paliwa.
  6. Nie jedź na luzie - jeśli planujesz zatrzymanie lub spowolnienie ruchu, tocz się na biegu, bez naciskania pedału gazu czyli tzw. hamowanie silnikiem. Jedna z technik hamowania pojazdu. Wówczas spalanie pojazdu jest równe minimalnej ilości potrzebnej do utrzymania pracy silnika. To skutek stosowania silników z nowoczesnym wtryskiem paliwa
  7. Wykorzystywanie bezwładności pojazdu jest dobrym nawykiem w celu dopasowania prędkości do ruchu w który się włączamy np. przygotowanie do skrętu bądź wjazdu na rondo po przez stosunkowo wczesne puszczenie pedału przyspieszenia, stopniowe hamowanie oraz redukcję biegu.
  8. Gaś silnik, jeśli przewidujesz, że zatrzymanie potrwa dłużej niż 30 sekund. Bardzo popularne już są systemy start - stop, które samoczynnie wyłączają silniki. 
  9. Wyłączaj zbędne odbiorniki prądu. Klimatyzacji używaj z umiarem. Jazda z otwartymi oknami lub szyberdachem to niepotrzebne zwiększanie zużycie paliwa.
  10. Bądź przewidujący - unikaj zbędnych przyspieszeń i hamowań.
  11. Unikaj zbędnego obciążenia, właściwie umieszczaj ładunek na dachu - Jazda z prędkością 100 km/h z bagażem na dachu może zwiększyć spalanie nawet do 35 %.

Czy wiesz że

  • Stosowanie ekonomicznej jazdy (Eco Driving) to oszczędność paliwa około 25 %
  • Litr benzyny podczas spalania wyzwala 2,3 kg CO2, olej napędowy 2,6 kg CO2. Eco Driving powoduje zmniejszenie wydzielania szkodliwych substancji (CO - tlenek węgla, HC- węglowodory, NOx-tlenek azotu) o ponad 50% w stosunku do jazdy agresywnej.
  • Eco Driving to zwiększenie komfortu akustycznego, gdyż jada na możliwie wysokim biegu zmniejszamy hałas silnika. Silnik jadący z 4000 obr/min robi tyle hałasu co 32 silniki pracujące na 2000 obr/min.
  • Jazda szybka czyli wzrost prędkości o 20% np. z 100km/h do 120km/h to ponad 44% wzrost spalania paliwa - zaleca się jazdę z umiarkowaną prędkością
  • Ciśnienie mniejsze o 0,3 atmosfery od zalecanego to wzrost spalania o 3%
  • Wpływ niektórych czynników na wzrost spalania paliwa
  • jak zdać egzamin teoretyczny na prawo jazdy kat b ?
  • Włączone oświetleniedo 2%
    Włączone ogrzewanie szybdo 3%
    Opuszczone szyby przy prędk.100km/hdo 5%
    Automatyczna skrzynia biegówdo 8%
    Otwarty szyberdach przy prędk.100km/hdo 10%
    Włączona klimatyzacjado 25%

SYSTEM START - STOP W SAMOCHODACH

Samochody z systemem start-stop stają się z każdym rokiem coraz popularniejsze, a producenci zachwalają zalety takich systemów. Mało kto jednak mówi o eksploatacji tak wyposażonych aut. Czy ich konstrukcja jest dostosowana do częstego wyłączania silnika?

W 2012 roku mniej więcej co drugie nowe auto ma system start-stop. Jest to zespół urządzeń umożliwiających samoczynne zgaszenie silnika podczas postoju oraz automatyczne włączenie go po wciśnięciu pedału sprzęgła lub puszczenia hamulca w aucie z automatyczną skrzynią biegów.

Producenci bardzo chętnie montują tego typu rozwiązania, kierując się głównie ekologią. Jest to najprostszy i najtańszy sposób na zmniejszenie emisji CO2. Skoro silnik nie pracuje, to nie emituje spalin. Dlatego niemal każdy liczący się producent opracował własną wersję systemu. I tak są Efficient Dynamics (BMW), BlueMotion (VW), BlueEfficiency (Mercedes-Benz), BlueDrive (Hyundai).



 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

FACEEBOOK