wtorek, 20 lipca 2021

Jazda z system ABS zapobieganie blokowaniu się kół , system ASR oraz system ESP

JAZDA Z SYSTEMEM ABS

ABS – (Anti-Lock Braking System) Hamowanie z systemem ABS System ABS zapobiega blokowaniu się kół, dzięki czemu wpływa na poprawę bezpieczeństwa użytkowania samochodu. Pozwala na utrzymanie kontroli nad kierunkiem zamierzonego toru jazdy w warunkach mniejszej lub większej zmiany przyczepności, oraz stanu nawierzchni.


Układ zapobiega blokowania się kół lub indywidualnie jednego koła, poprzez automatyczna zmianę ciśnienia hamowania dostosowując tę siłę do poszczególnych kół podczas użycia hamulca przez kierującego.
ABS w znacznym stopniu zapobiega także przed ściąganiem auta mogące powodować poślizg samochodu i wypadnięcie z jezdni.
Prawidłowe hamowanie pojazdem z systemem ABS pozwalające na efektywne wykorzystanie zalet Anti-Lock Braking System:
Omijanie dziur i innych nierówności jezdni, które mogą powodować nieprawidłowe działanie układu, czyli nieodpowiedni rozkład siły hamowania.
Dociskanie pedału hamulca podczas hamowania, unikanie hamowania na granicy działania systemu ABS.


Układy wspomagające działanie systemu ABS, zapobiegające blokowaniu się kół to :

System ASR – System kontroli trakcji – system, który wykorzystuję czujniki ABS. Zadaniem systemu jest zapobieganie nadmiernego poślizgu kół podczas ruszania na śliskiej nawierzchni, a także podczas przyśpieszania na zakręcie. W sytuacji, kiedy prędkość kół napędowych jest wyższa od prędkości kół nienapędzanych, ASR reguluję napęd dostarczany do kół.

System ESP – elektroniczny program stabilizacji – zmniejsza ryzyko poślizgu, system analizując tor jazdy podczas swojego działania sprowadza samochód na prawidłowy, właściwy tor jazdy.

Zasada działania ABS
Elementy, które tworzą system:
Elementy sterujące, czujniki ABS, modulator (regulator ciśnienia).
Zasada działania polega na rejestrowaniu obrotu kół przez czujniki ABS i przesyłaniu informacji o ich ewentualnym zablokowaniu do elementu odpowiedzialnego za sterowanie. Następnie informacja przekazywana jest do regulatorów ciśnienia, które zwiększają bądź zmniejszają ciśnienie płynu hamulcowego w obwodzie.
W przypadku, gdy wystąpi zjawisko poślizgu system zmniejsza ciśnienie w obwodzie danego koła do momentu, gdy koło odzyska właściwą prędkość obrotową Po odzyskaniu prawidłowej prędkości, system ABS zwiększa ciśnienie w obwodzie danego koła. Ciśnienie jest również zależne od siły, z jaką podczas hamowania kierujący dociśnie pedał hamulca. Dlatego też posiadacze samochodów wyposażonych w ABS, powinni podczas wystąpienia nagłej potrzeby użycia hamulca, dociskać hamulec bez groźby wpadnięcia w poślizg.

Wady systemu ABS
Wokół licznych zalet, jakie posiada system ABS, występują także wady. Otóż w sytuacji, kiedy na nawierzchni występują drobne, luźne elementy (takie jak liście, piasek, śnieg) następuje wydłużenie drogi hamowania, ponieważ system odblokowuje w takiej sytuacji koła co na danej powierzchni nie jest najlepszym rozwiązaniem.
Do wad zaliczyć można technikę hamowania kierowców posiadających ABS. Stają się oni często mniej wyczuleni na czyhające niebezpieczeństwa, zacierając granicę między zdrowym rozsądkiem a rzeczywistym zagrożeniem, w którym nawet najlepsze systemy mogą zawieść.

Podsumowanie
Obok zalet i drobnych wad, jakie posiada ABS, faktem jest, że jego popularność wciąż rośnie.
Liczba samochodów w seryjnej produkcji, która posiada system ABS jest wysoka i można powiedzieć, że jest to już standardem.
ABS jest ciekawym rozwiązaniem, największą zaletą na pewno jest przywrócenia kontroli nad pojazdem podczas awaryjnego hamowania. Więc posiadając ABS oraz inny system wspomagający jego działanie możemy poczuć się odrobinę pewniej, lecz zawsze należy pamiętać o zdrowym rozsądku, gdyż nie ma systemów zapewniających 100% bezpieczeństwo.






Czytaj więcej :


  • JAZDY DOSZKALAJĄCE Instruktor 
  • Wykłady E-Learning kat.B w domu ZAPRASZAM :)
  • PROMOCJA !!! 1 000 000 mln wyświetleń bloga "patentynamanewry"
  • TESTY kat. A B C D 

    1. Nowe zasady egzaminu teoretycznego
    2. Zadania na egzaminie na prawo jazdy kat B
    3. Sprawdzenie podstawowych elementów odpowiedzialnych za bezpieczeństwo jazdy...
    4. Jak włączyć światła zewnętrzne w samochodzie na egzaminie...
    5. Opis kontrolek w samochodzie i ich przeznaczenie
    6. Przygotowanie się do jazdy - zadania egzaminacyjne...
    7. Jak ustawić lusterka w samochodzie - martwe pole
    8. Uruchomianie silnika kolejne czynności rozpoczęcie jazdy...
    9. Jazda z silnikiem diesla
    10. Jak uruchomić silnik gdy rozładowany akumulator
    11. Jazda pasem ruchu do przodu i do tyłu i po łuku - zadania egzaminacyjne ...
    12. Ruszanie na wzniesieniu
    13. Ruszanie samochodem krok po kroku 
    14. Parkowanie prostopadłe wjazd przodem po prawej ...
    15. Parkowanie równoległe wjazd tyłem po prawej stronie...
    16. Parkowanie prostopadłe wjazd przodem po lewej stronie...
    17. Parkowanie skośne wjazd przodem - zadania egzaminacyjne...
    18. Zawracanie parkowanie tyłem - zadania egzaminacyjne...
    19. Zawracanie tyłem z wykorzystaniem bramy zatoki podjazdu...
    20. Jak nie jeździć po krawężnikach
    21. Przewóz dzieci do szkół GIMBUS
    22. Włączanie się do ruchu przykłady i obowiązki
    23. Hamowanie od prędkości 50 km/h do zatrzymania w wyznaczonym miejscu...
    24. Hamowanie z system ABS zapobieganie blokowaniu się kół...
    25. Hamowanie w sytuacjach awaryjnych
    26. Jak wlączyć wycieraczki szyby przedniej i tylnej ...
    27. Zaparowane zamarznięte szyby na egzaminie co robić...
    28. Gimbus autobus szkolny
    29. Pierwszeństwa przejazdu na skrzyżowaniach - różne sytuacje drogowe ...
    30. Pierwszeństwa przejazdu na skrzyżowaniach( RONDA) ...
    31. Sygnały dawane przez kierującego ruchem i sygnalizatory świetlne...
    32. Sygnalizacja świetlna do kierowania ruchem
    33. Znaki Ostrzegawcze Tabliczki do znaków
    34. Znaki Zakazu
    35. Znaki Nakazu
    36. Znaki Informacyjne
    37. Znaki Kierunku i Miejscowości i Uzupełniające
    38. Znaki Uzupełniające
    39. Znaki Poziome
    40. Wymijanie, omijanie i cofanie
    41. Wyprzedzanie
    42. Zmiana kierunku jazdy lub pasa ruchu
    43. Kupuję samochód co sprawdzić ? Kredyty bankowe na samochód ...
    44. Jak zmienić koło w samochodzie
    45. Oznakowanie miejsca awaryjnego postoju pojazdu
    46. Jak uzyskać numer PKK - Profil Kandydata Na Kierowcę...
    47. Wydawanie Prawa Jazdy
    48. Baza pytań egzaminacyjnych testy na prawo jazdy Pliki do Pobrania dla kursantów Na...
    49. Trasa egzaminacyjna nauka jazdy w ruchu drogowym
    50. Instruktor Dariusz - PLAN NAUCZANIA - BADANIA LE...
    51. JAZDY DOSZKALAJĄCE Instruktor 668 190 188 ...
    52. KURS PRAWA JAZDY kat. B  "patentynamanewry"
    53. Dostęp do TRAS EGZAMINACYJNYCH - z komentarzem instruktora...
    54. Blog Nauki Jazdy "patentynamanewry" Instruktor prowadzący DARIUSZ...
    55. Nowe kryterium egzaminu praktycznego - eko jazda
    56. WYKŁADY E-lerning NOWOŚĆ program do nauki teorii na prawo jazdy
    57. Egzamin w WORD pojazdem OSK




  • KONTAKT
  • Reklama na blogu nauki jazdy patentynamanewry
  • Absurdy drogowe - kącik humoru kawały



    Brak komentarzy:

    Prześlij komentarz

    Szkoła Nauki Jazdy BARTOSZ ul. Radarowa 32 Warszawa tel. 698 315 915 Kurs Prawa Jazdy kat. B i JAZDY DOSZKALAJĄCE kat B

    W ofercie Szkoły Nauki Jazdy BARTOSZ ul Radarowa 32 Warszawa  „ patentynamanewry ” : INFORMACJE O KURSIE kat. B   KURS KATEGORIA kat B ...