Technika jazdy dieslem nie różni się znacząco od techniki jazdy samochodem z silnikiem benzynowym. Musimy sobie jednak zdawać sprawę z pewnych niedoskonałości napędu wysokoprężnego oraz konsekwencji jakie niesie on dla techniki jazdy.
Poniższe informacje tyczą się głównie silników diesla z turbodoładowaniem.
W przypadku diesli bez turbo wiele z poniższych przypadłości nie występuje.
 
  • Przyspieszanie - przebieg momentu obrotowego w silnikach diesla nie jest liniowy. Przy bardzo niskich obrotach auta te nie chcą ciągnąć, następnie występuje górka momentu obrotowego powodująca gwałtowne przyspieszanie, po czym moment obrotowy znowu spada.

    Wszystko to powoduje, że ruszając z miejsca diesle ochoczo zrywają przyczepność i bardzo ciężko jest wykonać płynny szybki start tego typu autem. Problem ten nasila się zwłaszcza podczas jazdy zimą. Pewnym sposobem na uniknięcie zerwania przyczepności jest ruszanie z wyższych obrotów i balansowanie sprzęgłem w celu ominięcia turbo-dziury i gwałtownego przyrostu momentu obrotowego przy bardzo niskich obrotach.

  • Hamowanie silnikiem – diesel to z zasady jednostki wolnoobrotowe przez co hamowanie silnikiem jest w nich dużo efektywniejsze niż w autach benzynowych. Trzeba mieć to na uwadze redukując biegi. Zbyt agresywna redukcja może się skończyć zerwaniem przyczepności napędzanych kół.
    Sposobem na poradzenie sobie z tym problemem nie jest niestety podniesienie obrotów przy pomocy gazu ze względu na niechęć diesli do wchodzenia na obroty. Wydaje się, że jedynym rozsądnym rozwiązaniem jest dłuższe przytrzymywanie silnika na pół sprzęgle w celu wyrównania obrotów.

  • Jazda oszczędna – tutaj diesel ma bezwzględną przewagę nad silnikiem benzynowym. Jazda dieslem może odbywać się przy bardzo niskich obrotach silnika. W ten sposób oszczędzimy cenne paliwo. Pamiętajmy jednak o tym, aby nie przyspieszać energicznie z bardzo niskich obrotów, ponieważ jest to szkodliwe dla elementów przeniesienia napędu oraz turbiny! Jest to szczególnie istotne w samochodach z turbo, gdzie następuje raptowny przyrost momentu obrotowego w granicach 1600 – 2100 obr/min.

  • Podsterowność – z powodu wysokiego stopnia sprężania oraz dużego momentu obrotowego silniki diesla muszą być masywniejsze niż silniki benzynowe. Przekłada się to bezpośrednio na większy ciężar jednostki napędowej. W większości samochodów osobowych silnik montowany jest z przodu co w połączeniu z jego dużą masą skutkuje większą tendencją do podsterowności w zakrętach przy wyższych prędkościach. Całe szczęście diesle mają zwykle zmienioną budowę przedniego zawieszenia, aby zminimalizować ten problem.


        URUCHAMIANIE DIESLA ZIMĄ

Odpalanie diesla podczas mrozów może być bardzo trudne, zwłaszcza gdy nie przygotowaliśmy się wcześniej do niskich temperatur. Nieprzygotowane akumulatory mogą sobie nie poradzić z uruchomieniem silnika. Gdy temperatura spada, zmniejsza się również pojemność akumulatora. Akumulator ma pełną moc w temperaturze około 25°C, zaś przy temperaturze -18°C ma tylko 46% mocy. Poza tym, akumulatorowi będzie 3 razy trudniej uruchomić silnik w temperaturze -18°C przez zgęstniały olej i opór różnych części wewnętrznych wynikający z mrozu. W rezultacie będzie Ci dużo trudniej zapalić samochód w temperaturze -18°C niż w temp. 27°C. Dlatego właśnie przed nadejściem minusowych temperatur należy sprawdzić stan naładowania naszego akumulatora, aby oszczędzić sobie późniejszych problemów. Jeśli akumulator wymaga wymiany, pamiętaj, aby wymienić go na taki sam lub lepszy od wcześniejszego. Pamiętaj również, aby w trakcie uruchamiania samochodu wyłączyć wszystkie urządzenia, które czerpią energię z akumulatora (radio, klimatyzacja, oświetlenie itp.).
Diesla zapalaj dopiero po zgaśnięciu kontrolki świec żarowych. Dopóki kontrolka świeci, dopóty świece się
nagrzewają, nie uruchamiaj silnika. 


kontrolka świec żarowych

Najpierw przekręć kluczyk w pierwszą pozycję (wówczas zapalą ci się wszystkie kontrolki). Poczekaj, aż kontrolka świec żarowych zgaśnie i przekręć kluczyk dalej, aby uruchomić silnik.
Możesz również podgrzewać świece 2-3 razy. Aby to zrobić przekręć kluczyk do połowy. Jak kontrolka świecy zgaśnie to znów przekręć na zero i znów do połowy. Dopiero po 2-3 podgrzaniu spróbuj zapalić silnik (od razu po zgaśnięciu kontrolki).
Silnik zapalaj z wciśniętym sprzęgłem i dźwignia biegów obowiązkowo w pozycji "LUZ" ! Poza tym wyłącz wszystkie urządzenia, które zużywają prąd (nawiew, radio, światła itp).
Kręć silnik ok 2-3 sekundy po czym przekręć na zero i znów podgrzej świece 2-3 razy zanim przejdziesz do kolejnej próby zapalenia samochodu.
W trakcie mrozów używaj podgrzewaczy do świec żarowych. Świece żarowe podgrzewają komorę spalania. Jeśli temperatura w komorze spalania jest zbyt niska, wówczas może nie dojść do zapłonu wtryskiwanego paliwa. Długie i nieskuteczne zapalanie samochodu może spowodować uszkodzenie świec oraz głowicy cylindra i szybko rozładować akumulator.
W zimie szczególnie dbaj o jakość paliwa. Nie tankuj ropy na nieznanych stacjach, ani tam, gdzie cena ropy wydaje się być podejrzanie niska. Znane i markowe stacje np. BP, Statoil, Orlen dodają uszlachetniaczy do paliwa, które zapobiegają wytrącaniu się parafiny, która blokuje przepływ ropy w przewodach..
Podczas mrozów zawsze jeździj na pełnym baku, aby zapobiec osadzaniu się wody. Osadzona woda może zamarznąć i zablokować przepływ paliwa do silnika. Zablokowany lub nawet ograniczony dopływ paliwa do silnika uniemożliwi jego odpalenie. Aby uniknąć zażelowania ropy dodawaj do niej specjalne dodatki wzmacniające na zimę. Zamiast specjalnych uszlachetniaczy do paliwa możesz dodać odrobinę benzyny na cały bak ropy. Uszlachetniacz do ON możesz kupić na stacjach benzynowych.
Pojazd trzymaj jeśli jest to możliwe w garażu, szopie, wiacie, stodole lub innym pomieszczeniu w którym temperatura jest wyższa niż na zewnątrz. Tylko kilka stopni różnicy w temperaturze sprawi, że rozruch samochodu będzie łatwiejszy i szybszy. Im cieplejszy akumulator tym więcej posiada mocy do rozpalenia samochodu. Im cieplejsza ropa, tym jest rzadsza i tym łatwiej będzie uruchomić silnik. Upewnij się, że stosujesz ropę dobrej jakości.
Jeśli obawiasz się, że ropa się zmroziła, zmień filtr paliwa i ogrzej ropę (poczekaj, aż zrobi się cieplej, zainstaluj grzałkę, wstaw samochód do ogrzewanego pomieszczenia), zanim zaczniesz uruchamiać silnik. Zażelowana ropa w filtrze paliwa zablokuje przepływ paliwa do pompy wtryskowej, więc uruchomienie silnika będzie niemożliwe.
Po zapaleniu diesla podczas mrozu, zanim ruszysz pozwól silnikowi się nagrzać przez kilka minut. Właściwa temperatura uchroni silnik przed uszkodzeniami.