poniedziałek, 20 lipca 2015

Sygnalizacja świetlna do kierowania ruchem



     

  Sygnalizatory S-1 kolejność wyświetlania



Sygnały świetlne nadawane przez sygnalizator S-1 oznaczają:




Sygnał czerwony —zakaz wjazdu za sygnalizator




Sygnały czerwony  i  żółty, nadawane jednocześnie oznacza przygotowanie się do jazdy i zakaz wjazdu za sygnalizator.  Sygnały te oznaczają także, że za chwilę zapali się sygnał zielony.


Sygnał zielony —zezwolenie na wjazd za sygnalizator



Sygnał zielony nie zezwala na wjazd za sygnalizator, jeżeli:

 -  ruch pojazdu utrudniałby opuszczenie jezdni pieszym lub rowerzystom
 - ze względu na warunki ruchu na skrzyżowaniu lub za nim opuszczenie skrzyżowania  nie byłoby możliwe przed zakończeniem nadawania sygnału zielonego.
Sygnał żółty —zakaz wjazdu za sygnalizator, chyba że w chwili zapalenia tego sygnału pojazd znajduje się tak blisko sygnalizatora, że nie może być zatrzymany przed nim bez gwałtownego hamowania.
Sygnał ten oznacza jednocześnie, że za chwilę zapali się sygnał czerwony






.
Sygnalizatory świetlne (trójkomorowe) zastosowane na skrzyżowaniach służą do kierowania ruchem.
       Na skrzyżowaniach kierowanych sygnalizatorem S-1 ogólnym, niekierunkowym pierwszeństwo w zasadzie nie odbiega od ogólnych norm zawartych w przepisach. Sygnał zielony oznacza zezwolenia na wjazd za sygnalizator w prawo, gdzie ustępujemy pierwszeństwa pieszym jezdni drogi poprzecznej, na wprost  i w tym kierunku  mamy pierwszeństwo oraz w lewo lub zawrócić , gdzie bezwzględnie ustępujemy pierwszeństwa pojazdom jadącym z przeciwka na wprost lub skręcającym w prawo i pieszym jezdni drogi poprzecznej.








                      Sygnalizator do warunkowego skrętu S-2 w kierunku pokazanym strzałką
     Na skrzyżowaniach kierowanych sygnalizatorem S-2 dodatkowo mamy możliwość skrętu warunkowego w kierunku podanym strzałką. W sytuacji, gdy sygnalizator wyświetla sygnał czerwony z zieloną strzałką możemy skręcić w kierunku podanym strzałką w najbliższą jezdnię pod warunkiem zatrzymania się przed sygnalizatorem i nie utrudniając ruchu pieszym i pojazdom dla których ruch jest otwarty.
W przypadku nadawania sygnału czerwonego na sygnalizatorze S-2 wraz z zieloną strzałką skierowaną w lewo sygnalizator taki zezwala na zawracanie, chyba że znaki pionowe tego zabraniają.





 




SYGNALIZATORY KIERUNKOWE S-3

   Na skrzyżowaniach kierowanych sygnalizatorem  S-3 nie ustala się pierwszeństwa. Są to sygnalizatory kierunkowe, bezkolizyjne, a więc w przypadku nadawania sygnału zielonego ruch otwarty jest w kierunkach wskazanych przez sygnalizatory (strzałkami).
Sygnalizator kierunkowy do skrętu w lewo ZABRANIA ZAWRACANIA !!!
Sygnalizatory do skrętu w lewo, bądź zawracania mogą być umieszczone tylko przy lewej krawędzi jezdni i dotyczą tylko skręcających w tych kierunkach.
  
  

Zasady przejazdu na  skrzyżowaniach z sygnalizatorem ogólnym i sygnalizatorem kierunkowym:
 Art. 5. 

1. Uczestnik ruchu i inna osoba znajdująca się na drodze są obowiązani stosować się do poleceń i sygnałów dawanych przez osoby kierujące ruchem lub uprawnione do jego kontroli, sygnałów świetlnych oraz znaków drogowych, nawet wówczas, gdy z przepisów ustawy wynika inny sposób zachowania niż nakazany przez te osoby, sygnały świetlne lub znaki drogowe. 

(...)

3. Sygnały świetlne mają pierwszeństwo przed znakami drogowymi regulującymi pierwszeństwo przejazdu.

W zależności od zastosowanej organizacji ruchu przed skrzyżowaniem mogą być zastosowane tylko sygnalizatory ogólne S-1 , tylko sygnalizatory kierunkowe S-3 lub oba ich rodzaje.
Z tym że, sygnalizatory kierunkowe dotyczą tylko wskazanego przez sygnalizator kierunku jazdy, natomiast sygnalizator ogólny pozostałych kierunków. Sygnały nadawane przez sygnalizator znajdujący się po prawej stronie jezdni lub nad nią dotyczy jadących na wszystkich pasach ruchu. Sygnalizatory te mogą być powtórzone po lewej stronie jezdni natomiast sygnalizator kierunkowe tylko dla pojazdów skręcających w lewo lub w lewo i zawracających może nie być umieszczony po prawej stronie jezdni.



 Sygnalizatory umieszczone nad pasami ruchu dotyczą tylko tych pasów ruchu nad którymi są zawieszone.
Zbliżając się do skrzyżowania należy zająć właściwy pas ruchu w zależności od wybranego kierunku jazdy i zlokalizować właściwy sygnalizator.




 Zbliżając się do takiego skrzyżowania mamy obowiązek zachować szczególną ostrożność
Sygnalizator ogólny S-1, czyli ogólne zasady, skręcając w lewo ustępujemy pierwszeństwa pojazdom jadącym z przeciwka na wprost lub skręcającym w prawo.
Pierwszeństwo  dla pieszych lub rowerzystów jezdni drogi poprzecznej będących na przejściu dla pieszych lub na przejeździe dla rowerzystów w przypadku skręcania w lewo lub prawo. Skręcając w lewo czy w prawo pierwszeństwo dla pieszego będącego na jezdni drogi poprzecznej nawet jak nie ma wyznaczonego przejścia dla pieszych.

bez tabliczki do skrętu bezkolizyjnego

z tabliczką do skrętu bezkolizyjnego
W przypadku, gdy inny pojazd z przeciwka skręca w lewo nie ustala się pierwszeństwa , gdyż jest to skręt bezkolizyjny, najczęściej stosowany skręt na skrzyżowaniach tego typu, czy równorzędnych, chyba że tabliczka
nakazuje skręt kolizyjny, na tzw. zakładkę wtedy pierwszeństwo pojazdów jadących z przeciwka.


Sygnalizatory kierunkowe do kierowania ruchem i dozwolone kierunki jazdy w przypadku nadawania sygnału zielonych strzałek to:



 
 sygnalizatory kierunkowe - kliknij aby powiększyć

Sygnalizatory kierunkowe dotyczą kierunków wskazanych strzałkami oraz że jest to ruch bezkolizyjny w stosunku do innych pojazdów i pieszych.
Sygnalizatory kierunkowe umieszczone nad pasami ruchu dotyczą tylko tych pasów ruchu nad którymi są zawieszone.

                                 sygnalizator kierunkowy do skrętu w lewo zabrania zawracania



Przykłady skrzyżowań z tramwajami i pierwszeństwa przejazdu




Zgodnie z rozporządzeniem & 95 :







4. Kierujący pojazdem szynowym skręcający na skrzyżowaniu o ruchu kierowanym sygnałami świetlnymi może je opuścić, z zastrzeżeniem ust. 1 pkt 2—4 (czyli żółty sygnał i czerwony z żółtym), pod  warunkiem ustąpienia pierwszeństwa uczestnikom ruchu poruszającym się na wprost.
Przepisu nie stosuje się na skrzyżowaniu o ruchu okrężnym oznaczonym znakiem C-12 (ruch okrężny)
   





Zgodnie z rozporządzeniem w tej sytuacji pojazd jadący na wprost (pojazd 1) ma pierwszeństwo przed skręcającym pojazdem szynowym (2) bo jedzie prosto. Natomiast w sytuacji gdyby pojazd (1) skręcał w lewo już pierwszeństwo ma skręcający pojazd szynowy (2).

 W tej sytuacji zastosowanie mają przepisy ogólne, gdzie pierwszeństwo ma pojazd szynowy w stosunku do nieszynowych, jeśli są na tej samej drodze.
 W tej sytuacji na skrzyżowaniu dróg równorzędnych obowiązują ogólne zasady, a więc pierwszeństwo ma pojazd szynowy, bez względu na to, z której strony nadjeżdża przed pojazdami nieszynowymi





W tej sytuacji pojazd 1 skręcający w lewo ustępuje  pierwszeństwa pojazdom jadącym z przeciwka na wprost i skręcającym w prawo i pojazdom szynowym











Czytaj więcej :






  • JAZDY DOSZKALAJĄCE Instruktor Dariusz 
  • Wykłady E-Learning kat.B w domu 2017 ZAPRASZAM :)
  • PROMOCJA !!! 1 000 000 mln wyświetleń bloga "patentynamanewry"
  • TESTY kat. ABCD 2017

    1. Nowe zasady egzaminu teoretycznego
    2. Zadania na egzaminie na prawo jazdy kat B
    3. Sprawdzenie podstawowych elementów odpowiedzialnych za bezpieczeństwo jazdy...
    4. Jak włączyć światła zewnętrzne w samochodzie na egzaminie...
    5. Opis kontrolek w samochodzie i ich przeznaczenie
    6. Przygotowanie się do jazdy - zadania egzaminacyjne...
    7. Jak ustawić lusterka w samochodzie - martwe pole
    8. Uruchomianie silnika kolejne czynności rozpoczęcie jazdy...
    9. Jazda z silnikiem diesla
    10. Jak uruchomić silnik gdy rozładowany akumulator
    11. Jazda pasem ruchu do przodu i do tyłu i po łuku - zadania egzaminacyjne ...
    12. Ruszanie na wzniesieniu
    13. Ruszanie samochodem krok po kroku 
    14. Parkowanie prostopadłe wjazd przodem po prawej ...
    15. Parkowanie równoległe wjazd tyłem po prawej stronie...
    16. Parkowanie prostopadłe wjazd przodem po lewej stronie...
    17. Parkowanie skośne wjazd przodem - zadania egzaminacyjne...
    18. Zawracanie parkowanie tyłem - zadania egzaminacyjne...
    19. Zawracanie tyłem z wykorzystaniem bramy zatoki podjazdu...
    20. Jak nie jeździć po krawężnikach
    21. Przewóz dzieci do szkół GIMBUS
    22. Włączanie się do ruchu przykłady i obowiązki
    23. Hamowanie od prędkości 50 km/h do zatrzymania w wyznaczonym miejscu...
    24. Hamowanie z system ABS zapobieganie blokowaniu się kół...
    25. Hamowanie w sytuacjach awaryjnych
    26. Jak wlączyć wycieraczki szyby przedniej i tylnej ...
    27. Zaparowane zamarznięte szyby na egzaminie co robić...
    28. Gimbus autobus szkolny
    29. Pierwszeństwa przejazdu na skrzyżowaniach - różne sytuacje drogowe ...
    30. Pierwszeństwa przejazdu na skrzyżowaniach( RONDA) ...
    31. Sygnały dawane przez kierującego ruchem i sygnalizatory świetlne...
    32. Sygnalizacja świetlna do kierowania ruchem
    33. Znaki Ostrzegawcze Tabliczki do znaków
    34. Znaki Zakazu
    35. Znaki Nakazu
    36. Znaki Informacyjne
    37. Znaki Kierunku i Miejscowości
    38. Znaki Uzupełniające
    39. Znaki Poziome
    40. Wymijanie, omijanie i cofanie
    41. Wyprzedzanie
    42. Zmiana kierunku jazdy lub pasa ruchu
    43. Kupuję samochód co sprawdzić ? Kredyty bankowe na samochód ...
    44. Jak zmienić koło w samochodzie
    45. Oznakowanie miejsca awaryjnego postoju pojazdu
    46. Jak uzyskać numer PKK - Profil Kandydata Na Kierowcę...
    47. Wydawanie Prawa Jazdy
    48. Baza pytań egzaminacyjnych testy na prawo jazdy 2015 Pliki do Pobrania dla kursantów Na...
    49. Trasa egzaminacyjna nauka jazdy w ruchu drogowym
    50. Instruktor Dariusz - PLAN NAUCZANIA - BADANIA LE...
    51. JAZDY DOSZKALAJĄCE Instruktor Dariusz 668 190 188 ...
    52. KURS PRAWA JAZDY kat. B  "patentynamanewry"
    53. Dostęp do TRAS EGZAMINACYJNYCH - z komentarzem instruktora...
    54. Blog Nauki Jazdy "patentynamanewry" Instruktor prowadzący DARIUSZ...
    55. Nowe kryterium egzaminu praktycznego - eko jazda
    56. WYKŁADY 2017 NOWOŚĆ program do nauki teorii na prawo jazdy
    57. Egzamin w WORD pojazdem OSK





    Brak komentarzy:

    Prześlij komentarz

    FACEEBOOK