OBSŁUGA AKUMULATORÓW SAMOCHODOWYCH
Jeśli z przerażeniem myślisz o poranku po mroźnej nocy, kiedy to po wyczyszczeniu samochodu ze śniegu, okazuje się, że rozrusznik nie ma siły kręcić, pomimo tego, że akumulator był doładowywany, zaplanuj wymianę akumulatora. Może cię to uchronić przed poszukiwaniem innego kierowcy albo dzwonieniem po taksówkarza, który pomoże uruchomić silnik z kabli. Wymiany możesz dokonać samodzielnie, bez potrzeby angażowania mechanika.
Rodzaje akumulatorów
Najpopularniejszym typem stosowanych akumulatorów jest kwasowo - ołowiowy. Zbudowany z ołowianych ogniw galwanicznych – elektrod zanurzonych w elektrolicie – w roztworze kwasu siarkowego. Mają zastosowanie we wszelkiego typu pojazdach. Niska cena i jakość zadowalająca niezbyt wygórowane wymagania sprawia, że są najczęściej wybierane przez kierowców. Dostępne są w dwóch opcjach:
obsługowe, rzadko już spotykane, wymagające kontroli poziomu i stanu elektrolitu, który można uzupełniać za sprawą systemu zaworów, oraz bezobsługowe. Charakteryzują się szczelną obudową, która uniemożliwia parowanie elektrolitu. Wyposażone są w zawór, dzięki któremu usunięty zostaje nadmiar gazów, wytworzonych np. przy intensywnym ładowaniu. Dostępne są również akumulatory żelowe, gdzie elektrolit występuje w formie żelu. Taki rodzaj baterii znosi bez problemów znaczne rozładowania oraz charakteryzuje się większą pojemnością niż kwasowo - ołowiowy odpowiednik. Jest odporny na wstrząsy i wibracje, może też pracować w dużych przechyłach – jest więc odpowiedni do motocykli czy samochodów terenowych. Trzecim rodzajem akumulatorów jest AGM. Zastosowanie i charakterystyka jest podobna do baterii żelowych, jednak zamiast żelu znajduje się włókno szklane nasączone elektrolitem. Mają małe rozmiary przy takiej samej pojemności. Podobnie jak akumulatory żelowe, są odporne na uszkodzenia, a pęknięcie obudowy nie grozi rozlaniem żrącego roztworu kwasu siarkowego.
Temperatura otoczenia ma niebagatelny wpływ na pracę akumulatora. Przy dodatniej temperaturze sprawność akumulatora w 100% zaspokaja potrzeby silnika, zaś przy dużym mrozie bateria traci nawet połowę swojej sprawności, podczas gdy potrzeby silnika są nawet dwukrotnie większe.
Na etykiecie podany jest szereg oznaczeń mających wpływ na użytkowanie akumulatora. Zapoznaj się z nimi i wybierz opcję dostosowaną do twojego auta i potrzeb.
Napięcie podane w woltach, bezpośrednio związane z zapotrzebowaniem wyposażenia elektrycznego auta. Powszechnie stosowane jest napięcie 12 V i najpewniej właśnie takiego akumulatora potrzebujesz. Jeśli nie masz pewności, znajdziesz ten parametr w instrukcji samochodu.
Pojemność i jej wartość zalecana – parametr ten jest podany w amperogodzinach. Wartość zalecana pojemności akumulatora jest podana przez producenta samochodu i warto jest się jej trzymać. Jeśli wybierzemy zbyt wysoki wskaźnik, to bateria będzie cały czas niedoładowana a to obniża jej żywotność. Dodatkowo samo ładowanie może trwać godzinami. Zbyt mała pojemność może być zawodna szczególnie w zimę, mimo iż sądzi się, że zastosowanie mniejszej wartości zapewnia nam zawsze całkowite doładowanie przez alternator.
Prąd rozruchu, podany w amperach, odpowiada za radzenie sobie akumulatora z rozruchem silnika. Szczególnie istotna kwestia w trakcie mrozów – im wyższa wartość, tym łatwiej odpalić zmarznięte auto. Niestety jednak większy prąd rozruchu wiąże się z większą ceną oraz mniejszą wytrzymałością akumulatora.Prąd rozruchu podawany jest według różnych norm: amerykańskiej (SAE), niemieckiej (DIN), europejskiej (EN) oraz jej starszej wersji (IEC). Dostępne są tabele służące do porównania wskazań mierzonych za pomocą różnych norm. Najlepszym wyborem będzie wybranie akumulatora o prądzie rozruchu zalecanym w instrukcji do konkretnego modelu auta. Nie ma potrzeby zawyżania tego parametru, jeśli nie zamierzasz używać samochodu w skrajnie niskich temperaturach, w bardzo trudnych warunkach.
Ceny akumulatorów wahają się od stu do nawet kilkuset złotych za produkty renomowanych marek. Warto jednak wiedzieć, że technologia produkcji od lat się nie zmieniła. Dobrym wyborem będzie zakup ze średniej półki cenowej, mamy pewność, że nie przepłacamy za logo i nie zawyżamy parametrów, jeśli nie ma takiej potrzeby.Jeśli już znasz wszelkie dostępne na rynku opcje i parametry charakteryzujące akumulatory, wybór odpowiedniego do swojego auta nie powinien stanowić problemów. Zwróć uwagę na wszystkie oznaczenia, gabaryty i budowę. Sprawdź, czy producent nie oferuje dodatkowych opcji jak przedłużona gwarancja czy pakiet asistance.
Temperatura otoczenia
Temperatura otoczenia ma niebagatelny wpływ na pracę akumulatora. Przy dodatniej temperaturze sprawność akumulatora w 100% zaspokaja potrzeby silnika, zaś przy dużym mrozie bateria traci nawet połowę swojej sprawności, podczas gdy potrzeby silnika są nawet dwukrotnie większe.
Parametry, na które trzeba zwrócić uwagę
Na etykiecie podany jest szereg oznaczeń mających wpływ na użytkowanie akumulatora. Zapoznaj się z nimi i wybierz opcję dostosowaną do twojego auta i potrzeb.Napięcie podane w woltach, bezpośrednio związane z zapotrzebowaniem wyposażenia elektrycznego auta. Powszechnie stosowane jest napięcie 12 V i najpewniej właśnie takiego akumulatora potrzebujesz. Jeśli nie masz pewności, znajdziesz ten parametr w instrukcji samochodu.
Pojemność i jej wartość zalecana – parametr ten jest podany w amperogodzinach. Wartość zalecana pojemności akumulatora jest podana przez producenta samochodu i warto jest się jej trzymać. Jeśli wybierzemy zbyt wysoki wskaźnik, to bateria będzie cały czas niedoładowana a to obniża jej żywotność. Dodatkowo samo ładowanie może trwać godzinami. Zbyt mała pojemność może być zawodna szczególnie w zimę, mimo iż sądzi się, że zastosowanie mniejszej wartości zapewnia nam zawsze całkowite doładowanie przez alternator.
Prąd rozruchu, podany w amperach, odpowiada za radzenie sobie akumulatora z rozruchem silnika. Szczególnie istotna kwestia w trakcie mrozów – im wyższa wartość, tym łatwiej odpalić zmarznięte auto. Niestety jednak większy prąd rozruchu wiąże się z większą ceną oraz mniejszą wytrzymałością akumulatora.Prąd rozruchu podawany jest według różnych norm: amerykańskiej (SAE), niemieckiej (DIN), europejskiej (EN) oraz jej starszej wersji (IEC). Dostępne są tabele służące do porównania wskazań mierzonych za pomocą różnych norm. Najlepszym wyborem będzie wybranie akumulatora o prądzie rozruchu zalecanym w instrukcji do konkretnego modelu auta. Nie ma potrzeby zawyżania tego parametru, jeśli nie zamierzasz używać samochodu w skrajnie niskich temperaturach, w bardzo trudnych warunkach.
Na co jeszcze zwrócić uwagę?
Pamiętaj, ze akumulator ma w pojeździe zwykle swoje wyznaczone miejsce. Sprawdź więc wielkość nowej baterii, aby nie okazało się, że po prostu się nie zmieści. Ważną kwestią jest też umiejscowienie biegunów, zależnie od zamontowanych w samochodzie kabli wybierz ten o odpowiednio położonym plusie i minusie. Niektórzy producenci produkują modele akumulatorów w dwóch opcjach, tak aby można było dostosować odpowiedni do auta.
Ceny
Ceny akumulatorów wahają się od stu do nawet kilkuset złotych za produkty renomowanych marek. Warto jednak wiedzieć, że technologia produkcji od lat się nie zmieniła. Dobrym wyborem będzie zakup ze średniej półki cenowej, mamy pewność, że nie przepłacamy za logo i nie zawyżamy parametrów, jeśli nie ma takiej potrzeby.Jeśli już znasz wszelkie dostępne na rynku opcje i parametry charakteryzujące akumulatory, wybór odpowiedniego do swojego auta nie powinien stanowić problemów. Zwróć uwagę na wszystkie oznaczenia, gabaryty i budowę. Sprawdź, czy producent nie oferuje dodatkowych opcji jak przedłużona gwarancja czy pakiet asistance.- Nowe zasady egzaminu teoretycznego
- Zadania na egzaminie na prawo jazdy kat B
- Sprawdzenie podstawowych elementów odpowiedzialnych za bezpieczeństwo jazdy...
- Jak włączyć światła zewnętrzne w samochodzie na egzaminie...
- Opis kontrolek w samochodzie i ich przeznaczenie
- Przygotowanie się do jazdy - zadania egzaminacyjne...
- Jak ustawić lusterka w samochodzie - martwe pole
- Uruchomianie silnika kolejne czynności rozpoczęcie jazdy...
- Jazda z silnikiem diesla
- Jak uruchomić silnik gdy rozładowany akumulator
- Jazda pasem ruchu do przodu i do tyłu i po łuku - zadania egzaminacyjne ...
- Ruszanie na wzniesieniu
- Ruszanie samochodem krok po kroku
- Parkowanie prostopadłe wjazd przodem po prawej ...
- Parkowanie równoległe wjazd tyłem po prawej stronie...
- Parkowanie prostopadłe wjazd przodem po lewej stronie...
- Parkowanie skośne wjazd przodem - zadania egzaminacyjne...
- Zawracanie parkowanie tyłem - zadania egzaminacyjne...
- Zawracanie tyłem z wykorzystaniem bramy zatoki podjazdu...
- Jak nie jeździć po krawężnikach
- Przewóz dzieci do szkół GIMBUS
- Włączanie się do ruchu przykłady i obowiązki
- Hamowanie od prędkości 50 km/h do zatrzymania w wyznaczonym miejscu...
- Hamowanie z system ABS zapobieganie blokowaniu się kół...
- Hamowanie w sytuacjach awaryjnych
- Jak wlączyć wycieraczki szyby przedniej i tylnej ...
- Zaparowane zamarznięte szyby na egzaminie co robić...
- Gimbus autobus szkolny
- Pierwszeństwa przejazdu na skrzyżowaniach - różne sytuacje drogowe ...
- Pierwszeństwa przejazdu na skrzyżowaniach( RONDA) ...
- Sygnały dawane przez kierującego ruchem i sygnalizatory świetlne...
- Sygnalizacja świetlna do kierowania ruchem
- Znaki Ostrzegawcze Tabliczki do znaków
- Znaki Zakazu
- Znaki Nakazu
- Znaki Informacyjne
- Znaki Kierunku i Miejscowości i Uzupełniające
- Znaki Uzupełniające
- Znaki Poziome
- Wymijanie, omijanie i cofanie
- Wyprzedzanie
- Zmiana kierunku jazdy lub pasa ruchu
- Kupuję samochód co sprawdzić ? Kredyty bankowe na samochód ...
- Jak zmienić koło w samochodzie
- Oznakowanie miejsca awaryjnego postoju pojazdu
- Jak uzyskać numer PKK - Profil Kandydata Na Kierowcę...
- Wydawanie Prawa Jazdy
- Baza pytań egzaminacyjnych testy na prawo jazdy Pliki do Pobrania dla kursantów Na...
- Trasa egzaminacyjna nauka jazdy w ruchu drogowym
- Instruktor Dariusz - PLAN NAUCZANIA - BADANIA LE...
- JAZDY DOSZKALAJĄCE Instruktor 668 190 188 ...
- KURS PRAWA JAZDY kat. B "patentynamanewry"
- Dostęp do TRAS EGZAMINACYJNYCH - z komentarzem instruktora...
- Blog Nauki Jazdy "patentynamanewry" Instruktor prowadzący DARIUSZ...
- Nowe kryterium egzaminu praktycznego - eko jazda
- WYKŁADY E-lerning NOWOŚĆ program do nauki teorii na prawo jazdy
- Egzamin w WORD pojazdem OSK
Ja nigdy nie miałem żadnych problemów z akumulatorem. Nie dawno zakupiłem ponownie Centrę Plus w http://max-energia.pl/ i sprawuje się idealnie. Czuje, że będzie jak poprzednik, ładnych parę lat.
OdpowiedzUsuńTen komentarz został usunięty przez administratora bloga.
OdpowiedzUsuńSą to faktycznie bardzo istotne kwestie, ale trzeba przyznać, że również bardzo ważną sprawą jest to aby wiedzieć dokładnie jaka pomoc drogowa zawsze zjawia się najszybciej. Myślę, ze bardzo ciekawą opcją jest skorzystanie z usług https://www.pomocdrogowa.w.poznaniu.pl/ co ja również zawsze czynię.
OdpowiedzUsuńTen komentarz został usunięty przez administratora bloga.
OdpowiedzUsuńTen komentarz został usunięty przez administratora bloga.
OdpowiedzUsuńPróbując zrozumieć różnice między rodzajami akumulatorów samochodowych, czuję się jak detektyw w świecie technologii motoryzacyjnej!
OdpowiedzUsuńhttps://blow-off.pl/
Decyzja o kasacji pojazdu często przychodzi z ciężkim sercem, szczególnie gdy chodzi o samochód, który służył nam przez wiele lat. Jednak jest to niezbędny krok, aby zrobić miejsce dla nowych, bardziej ekologicznych rozwiązań. Proces kasacji może wydawać się skomplikowany, ale dzięki profesjonalnym firmom staje się prostszy i bardziej zrozumiały. Osobiście polecam sprawdzić https://kasacja.stalowa-wola.pl/, gdzie znajduje się wiele przydatnych informacji dotyczących całego procesu. To świetne źródło wiedzy dla każdego, kto rozważa kasację swojego pojazdu.
OdpowiedzUsuńWybór odpowiedniej firmy do złomowania pojazdu może być kluczową decyzją, wpływającą na cały proces. Strona https://zlomujemy24h.pl/ prezentuje informacje o swoich usługach, w tym o czasie reakcji na zgłoszenie oraz o sposobie obsługi klienta, co może być pomocne przy podejmowaniu decyzji.
OdpowiedzUsuń