wtorek, 24 sierpnia 2021

Nowe kryteria egzaminacyjne Eco Driving czyli eko jazda oraz hamowanie silnikiem.

Jazda ekonomiczna egzamin kat. B B+E - eko jazda

Wielu użytkowników aut na całym świecie nadal nie wie, że w trosce o środowisko oraz poprawę bezpieczeństwa własnego i innych na drodze, powinni dostosować technikę i taktykę jazdy do nowych możliwości swoich samochodów oraz coraz trudniejszych warunków na drogach.
Eco Driving jako zespół zachowań kierowców, to przede wszystkim bezpieczna jazda, przyjazna środowisku oraz twojej kieszeni. To taki sposób kierowania pojazdem z silnikiem spalinowym, który gwarantuje nie tylko oszczędności paliwa rzędu 10-20% i zmniejszenie emisji spalin, ale także oszczędności w wydatkach na wolniej zużywające się podzespoły pojazdu (zwłaszcza elementy układu hamulcowego i opon).
Bardzo ważne jest także zmniejszenie ryzyka wypadku, dzięki mniej agresywnej i bardziej przewidującej jeździe. Dlatego styl ten jest szczególnie wskazany w warunkach miejskich, gdyż pozwala uzyskać większy komfort oraz bezpieczeństwo jazdy.
    Do najważniejszych zasad eco - jazdy należą:
  1. Uruchamiając pojazd nie naciskaj pedału przyspieszenia nowoczesne silniki z wtryskiem mają już ustawioną odpowiednią wielkość obrotów potrzebną do utrzymania pracy silnika.
  2. Ruszaj od razu. Nie rozgrzewaj silnika na postoju.
  3. Podczas stopniowego przyspieszenia powinniśmy zmieniać biegi możliwie szybko aż do najwyższego. Nie koncentruj się tylko na obrotomierzu ! Słuchaj pracy silnika.
  4. Włączaj wyższy bieg najpóźniej po osiągnięciu 2500 obr./min w silniku benzynowym lub 2000 obr./min w silniku Diesla.
  5. Przyspieszaj - jeśli warunki drogowe na to pozwalają - dynamicznie, wciskając pedał gazu do około 50%-70% zakresu jego głębokości. Wciskanie pedału przyspieszenia do jego maksymalnej wartości będzie odczytywany przez sterujący system elektroniczny jako wskazówka do bardziej wymagającej jazdy co oznacza zwiększone zużycie paliwa.
  6. Nie jedź na luzie - jeśli planujesz zatrzymanie lub spowolnienie ruchu, tocz się na biegu, bez naciskania pedału gazu czyli tzw. hamowanie silnikiem. Jedna z technik hamowania pojazdu. Wówczas spalanie pojazdu jest równe minimalnej ilości potrzebnej do utrzymania pracy silnika. To skutek stosowania silników z nowoczesnym wtryskiem paliwa
  7. Wykorzystywanie bezwładności pojazdu jest dobrym nawykiem w celu dopasowania prędkości do ruchu w który się włączamy np. przygotowanie do skrętu bądź wjazdu na rondo po przez stosunkowo wczesne puszczenie pedału przyspieszenia, stopniowe hamowanie oraz redukcję biegu.
  8. Gaś silnik, jeśli przewidujesz, że zatrzymanie potrwa dłużej niż 30 sekund. Bardzo popularne już są systemy start - stop, które samoczynnie wyłączają silniki. 
  9. Wyłączaj zbędne odbiorniki prądu. Klimatyzacji używaj z umiarem. Jazda z otwartymi oknami lub szyberdachem to niepotrzebne zwiększanie zużycie paliwa.
  10. Bądź przewidujący - unikaj zbędnych przyspieszeń i hamowań.
  11. Unikaj zbędnego obciążenia, właściwie umieszczaj ładunek na dachu - Jazda z prędkością 100 km/h z bagażem na dachu może zwiększyć spalanie nawet do 35 %.

Czy wiesz że

  • Stosowanie ekonomicznej jazdy (Eco Driving) to oszczędność paliwa około 25 %
  • Litr benzyny podczas spalania wyzwala 2,3 kg CO2, olej napędowy 2,6 kg CO2. Eco Driving powoduje zmniejszenie wydzielania szkodliwych substancji (CO - tlenek węgla, HC- węglowodory, NOx-tlenek azotu) o ponad 50% w stosunku do jazdy agresywnej.
  • Eco Driving to zwiększenie komfortu akustycznego, gdyż jada na możliwie wysokim biegu zmniejszamy hałas silnika. Silnik jadący z 4000 obr/min robi tyle hałasu co 32 silniki pracujące na 2000 obr/min.
  • Jazda szybka czyli wzrost prędkości o 20% np. z 100km/h do 120km/h to ponad 44% wzrost spalania paliwa - zaleca się jazdę z umiarkowaną prędkością
  • Ciśnienie mniejsze o 0,3 atmosfery od zalecanego to wzrost spalania o 3%
  • Wpływ niektórych czynników na wzrost spalania paliwa
  • jak zdać egzamin teoretyczny na prawo jazdy kat b ?
  • Włączone oświetleniedo 2%
    Włączone ogrzewanie szybdo 3%
    Opuszczone szyby przy prędk.100km/hdo 5%
    Automatyczna skrzynia biegówdo 8%
    Otwarty szyberdach przy prędk.100km/hdo 10%
    Włączona klimatyzacjado 25%

SYSTEM START - STOP W SAMOCHODACH

Samochody z systemem start-stop stają się z każdym rokiem coraz popularniejsze, a producenci zachwalają zalety takich systemów. Mało kto jednak mówi o eksploatacji tak wyposażonych aut. Czy ich konstrukcja jest dostosowana do częstego wyłączania silnika?

W 2012 roku mniej więcej co drugie nowe auto ma system start-stop. Jest to zespół urządzeń umożliwiających samoczynne zgaszenie silnika podczas postoju oraz automatyczne włączenie go po wciśnięciu pedału sprzęgła lub puszczenia hamulca w aucie z automatyczną skrzynią biegów.

Producenci bardzo chętnie montują tego typu rozwiązania, kierując się głównie ekologią. Jest to najprostszy i najtańszy sposób na zmniejszenie emisji CO2. Skoro silnik nie pracuje, to nie emituje spalin. Dlatego niemal każdy liczący się producent opracował własną wersję systemu. I tak są Efficient Dynamics (BMW), BlueMotion (VW), BlueEfficiency (Mercedes-Benz), BlueDrive (Hyundai).



 

  • JAZDY DOSZKALAJĄCE Instruktor 
  • Wykłady E-Learning kat.B w domu ZAPRASZAM :)
  • PROMOCJA !!! 1 000 000 mln wyświetleń bloga "patentynamanewry"
  • TESTY kat. A B C D 

    1. Nowe zasady egzaminu teoretycznego
    2. Zadania na egzaminie na prawo jazdy kat B
    3. Sprawdzenie podstawowych elementów odpowiedzialnych za bezpieczeństwo jazdy...
    4. Jak włączyć światła zewnętrzne w samochodzie na egzaminie...
    5. Opis kontrolek w samochodzie i ich przeznaczenie
    6. Przygotowanie się do jazdy - zadania egzaminacyjne...
    7. Jak ustawić lusterka w samochodzie - martwe pole
    8. Uruchomianie silnika kolejne czynności rozpoczęcie jazdy...
    9. Jazda z silnikiem diesla
    10. Jak uruchomić silnik gdy rozładowany akumulator
    11. Jazda pasem ruchu do przodu i do tyłu i po łuku - zadania egzaminacyjne ...
    12. Ruszanie na wzniesieniu
    13. Ruszanie samochodem krok po kroku 
    14. Parkowanie prostopadłe wjazd przodem po prawej ...
    15. Parkowanie równoległe wjazd tyłem po prawej stronie...
    16. Parkowanie prostopadłe wjazd przodem po lewej stronie...
    17. Parkowanie skośne wjazd przodem - zadania egzaminacyjne...
    18. Zawracanie parkowanie tyłem - zadania egzaminacyjne...
    19. Zawracanie tyłem z wykorzystaniem bramy zatoki podjazdu...
    20. Jak nie jeździć po krawężnikach
    21. Przewóz dzieci do szkół GIMBUS
    22. Włączanie się do ruchu przykłady i obowiązki
    23. Hamowanie od prędkości 50 km/h do zatrzymania w wyznaczonym miejscu...
    24. Hamowanie z system ABS zapobieganie blokowaniu się kół...
    25. Hamowanie w sytuacjach awaryjnych
    26. Jak wlączyć wycieraczki szyby przedniej i tylnej ...
    27. Zaparowane zamarznięte szyby na egzaminie co robić...
    28. Gimbus autobus szkolny
    29. Pierwszeństwa przejazdu na skrzyżowaniach - różne sytuacje drogowe ...
    30. Pierwszeństwa przejazdu na skrzyżowaniach( RONDA) ...
    31. Sygnały dawane przez kierującego ruchem i sygnalizatory świetlne...
    32. Sygnalizacja świetlna do kierowania ruchem
    33. Znaki Ostrzegawcze Tabliczki do znaków
    34. Znaki Zakazu
    35. Znaki Nakazu
    36. Znaki Informacyjne
    37. Znaki Kierunku i Miejscowości i Uzupełniające
    38. Znaki Uzupełniające
    39. Znaki Poziome
    40. Wymijanie, omijanie i cofanie
    41. Wyprzedzanie
    42. Zmiana kierunku jazdy lub pasa ruchu
    43. Kupuję samochód co sprawdzić ? Kredyty bankowe na samochód ...
    44. Jak zmienić koło w samochodzie
    45. Oznakowanie miejsca awaryjnego postoju pojazdu
    46. Jak uzyskać numer PKK - Profil Kandydata Na Kierowcę...
    47. Wydawanie Prawa Jazdy
    48. Baza pytań egzaminacyjnych testy na prawo jazdy Pliki do Pobrania dla kursantów Na...
    49. Trasa egzaminacyjna nauka jazdy w ruchu drogowym
    50. Instruktor Dariusz - PLAN NAUCZANIA - BADANIA LE...
    51. JAZDY DOSZKALAJĄCE Instruktor 668 190 188 ...
    52. KURS PRAWA JAZDY kat. B  "patentynamanewry"
    53. Dostęp do TRAS EGZAMINACYJNYCH - z komentarzem instruktora...
    54. Blog Nauki Jazdy "patentynamanewry" Instruktor prowadzący DARIUSZ...
    55. Nowe kryterium egzaminu praktycznego - eko jazda
    56. WYKŁADY E-lerning NOWOŚĆ program do nauki teorii na prawo jazdy
    57. Egzamin w WORD pojazdem OSK




  • KONTAKT
  • Reklama na blogu nauki jazdy patentynamanewry
  • Absurdy drogowe - kącik humoru kawały

    5 komentarzy:

    1. Ten komentarz został usunięty przez autora.

      OdpowiedzUsuń
    2. Faktycznie sama eko jazda jest bardzo ważnym elementem i ja jestem zdania, ze warto jest tak jeździć. Tym bardziej, że również jak czytałem na stronie https://kioskpolis.pl/oszczedna-jazda-samochodem/ to taka oszczędna jazda może przynieść sporo korzyści.

      OdpowiedzUsuń
    3. Sama jazda ekonomiczna jest na pewno czymś bardzo fajnym i muszę przyznać, że ja również staram się tak jeździć. Jednak kiedy auto mi się w trasie zepsuło to wtedy pomoc drogowa https://www.pomocdrogowa.w.poznaniu.pl/ okazała się najlepszym wyborem.

      OdpowiedzUsuń
    4. KTD https://ktd.eu/? Kupiłem tam części do swojego auta. Rewelacja!

      OdpowiedzUsuń
    5. Dawno nie było takiego artykułu. Bardzo fajny wpis.

      OdpowiedzUsuń

    Szkoła Nauki Jazdy BARTOSZ ul. Radarowa 32 Warszawa tel. 668 190 188 Kurs Prawa Jazdy kat. B i JAZDY DOSZKALAJĄCE kat B

    W ofercie Szkoły Nauki Jazdy BARTOSZ ul Radarowa 32 Warszawa  „ patentynamanewry ” : INFORMACJE O KURSACH kat A, A1, A2, B:   KURS KATE...